Koronaviruset

16- og 17-åringer som skal på utveksling kan nå tilbys vaksine

Oslo kommune åpner opp for vaksinasjon av 16- og 17-åringer som skal på skole i utlandet. Kommunen vil også åpne opp for vaksinering av 16- og 17-åringer som bor med noen som har nedsatt immunforsvar.

Pressemelding / Publisert: 21.08.2021

Regjeringen åpnet denne uken opp for at 16- og 17-åringer kan tilbys vaksine når befolkningen over 18 år er vaksinert. Kommunene har også fått rom for å i særlige tilfeller gi vaksine til enkelte 16-17-åringer tidligere, for eksempel ungdom som skal gå på skole i utlandet og har økt risiko for å bli smittet.

Oslo kommune velger å åpne for vaksinasjon av personer i disse aldersgruppene som skal på utveksling til utlandet, med oppstart fra i dag, sier leder av vaksineprogrammet i Oslo, Miert Skjoldborg Lindboe.

Oslo kommune vil og åpne opp for vaksinering av 16- og 17-åringer som bor med immunsupprimerte (de med nedsatt immunforsvar) snarlig. Vaksinasjon av øvrige innbyggere i disse aldersgruppene vil ha oppstart innen få uker, fortsetter han.

Ordningen gjelder for

• Personer skal på utveksling i utlandet og er født i 2004 eller 2005
  • For personer født i 2005, men som ikke har fylt 16 år, må samtykke fra foresatte medbringes. Samtykkeskjema finnes på Oslo kommune sine nettsider.

Gjennomføring

• Disse innbyggerne kan møte til drop-in ved vaksinasjonssenter i egen bydel fra og med mandag 23. august
  • Anbefalt doseintervall for denne gruppen er 8-12 uker
  • Innbyggere som møter for drop-in for denne ordningen må vise dokumentasjon på at de skal på utveksling